Struer Friskole | Drøwten 8 | 7600 Struer | Tlf. 97 85 28 14 | mail: info@struerfriskole.dk

At være Stille/ at være Vild

 

I forhold til at mestre hverdagen og livet generelt, mener vi, det kan være en vigtig egenskab både at kunne være stille og at kunne være vild.

 

I det vilde får vi brugt noget energi, endorfin udløses og vi får derved en anden ro bagefter. Der skal derfor være plads til, at være vild i børnehaven. I børnenes egen naturlige frie leg, finder vi et fysisk sted, hvor det kan lade sig at gøre at udfolde legen...med de vilde bevægelser og lyde, der følger med sådanne lege. De børn, der allerede er dygtige grovmotorisk bliver gennem den vilde leg ofte endnu bedre i deres motorik, de lærer deres egen styrke at kende og opnår en smidighed, der på sigt gør dem istand til at lære og præstere mange kropslige præstationer.

 

Vi vil også prioritere de vilde lege i de voksenstyrede lege, f.eks når vi er i salen. Dette er der flere gode grunde til, som f.eks at lære at indgå i en større social sammenhæng, hvor der er regler, der skal følges, hvis legen skal bestå. Gennem de vilde lege finder vi vores egne grænser, og lærer at respekterer andres, når de f.eks. siger stop. Ved at vi præsentere børnene for de vilde lege, lærer de børn, der er meget aktive i forvejen, at give plads til andre, følge et regelsæt, og får også vist nogle af deres kompetencer for de øvrige. De “stille” børn opnår en tryghed, når de lige er kommet over genertheds trærsklen, og på længere sigt tror vi, de bliver “friere” og får mere mod…. Hos os er det skønt at være vild.

 

At være stille handler om at mærke sig selv. Hvordan har jeg det lige nu? Hvad er det mine tanker fortæller mig? hvordan føles vinden på min hud? Mærk kroppen, hvor tung den er,  når den er helt afslappet. At være stille er et fredfyldt følelse, hvor vi retter opmærksomheden indad, og giver os ro. Nogle børn er rigtig gode til at finde de stille stunder for sig selv...man kan kalde det pauser, som de har brug for. Andre børn har svært ved, at mærke, hvornår det kunne være en god ide med lidt stilletid.

 

Vi har efter madpakkerne stille-tid hver dag ca 20 min, hvor vi slapper helt af.  Det vil være lidt forskelligt, hvad vi er stille omkring, men det kan f.eks. være vi ligger og hører en historie med et tæppe over og dæmpet belysning.  Det kan også være, vi hører meditationsmusik, eller at vi sammen tager på en “tanke-rejse”, yoga, massage eller andet. Når man finder ro, kan man bedre være noget for andre.